Road To Euro vs Road To Heaven

Category: , By KhALiF MuJaHiD
Salamz Alaik.. ;)

Haa.. macam gempak kan tajuk kat atas tuh,ehee.. ;) bukan ape,sempena ketibaan Euro 2008 yang semua orang gila-gilakan neyh terutama sekali kita rakyat Malaysia,tak kira yang muda ataupun yang sudah berumur. Tak silap start hari ni la kans? 7 Jun 2008, so apa yang aku lihatlah, confirm ramei yang tak tdor malam, sanggup menonton bola sepak tengok team favourite korang maen bola kans, tak dapat dinafikan yang aku pown terlibat skali,ehehehe.. ;)


Road To Euro??

Tapi mari kita berfikir sejenak ke dalam lubuk hati kita yang serba kekurangan ini, jikalau ramai di antara kita sanggup untuk mengejar rancangan bola sepak road to euro neyh, tapi kenapa tidak ramai orang mengejar pahala untuk road to heaven?? Kan lagi best tuh,dapat masuk syurga woo!! mesti semua orang nak kans? korang tak bleyh tipu laa.. uhuhuhu ;) so kat artikel neyh aku nak ajak korang semua bukak minda dan sama -sama kita fikirkan apa yang baik ataupun apa yang kurang baik untuk kita bersama perbetulkan,insyaAllah ;)

So apa yang aku nampak la sepanjang pembukaan road to euro neyh, ade yang buat konsert laa.. macam-macam la parti sebab nak menyambut ketibaan pertandingan bola sepak yang orang kat bahagian euro tu maen,padahal takde pown orang Malaysia maen,hekhek.. ;p contoh yang aku tengok start petang nanti tv3 ade la buat konsert sampei la tengah malam coz nak sambut euro,bagi aku macam tak payah jer laa.. tapi tak pernah pown tengok ramei orang mengimarahkan masjid ataupun tempat2 ceramah agama yang laen,macam mane tuh?? so betul la apa yang dikatakan bahawa "pada akhir zaman terdapat ramai umat islam, tetapi mereka seumpama buih2 di lautan", haa.. maksudnye ramai orang kita neyh mengaku islam, tetapi islam hanya sekadar pada nama, bukan pada hati, iman rapuh macam buih kat lautan, skali pop je dah meletup buih tuh, skali masuk je dugaan sikit iman dah rapuh. ish3.. apa nak jadi la kans umat islam zaman sekarang. Tapi itulah realiti yang kita semua tak boleh sangkal sama sekali terhadap diri kita semua pada abad ini.


Road To Heaven??

Aku tak cakap salah pown nak tengok road to euro tuh, tengok aje laa.. coz aku pown minat tengok bola ;) tapi kalo boleh kita seimbangkan jugak la amalan kita untuk road to heaven, i think itu mesti lebih bernilai kans ;) yang kurang solat tuh tambahkan la amalan solatnye,yang kurang dari segi apa-apa sekalipun,cubalah ada azam untuk meningkatkannya dan meninggalkan apa yang rasa salah.

I know i am not the right person to talk about thiz, iye la siapalah aku yang maseh kekurangan ilmu kalo nak dibandingkan dengan mereka yang mempunyai ilmu pengtahuan yang lebih banyak, tapi itulah sedikit sebanyak pandangan aku sebagai seorang insan biasa yang ingin melihat kemajuan islam dari aspek diri sendiri sehinggalah umat dunia, so sama-samalah kita renungkan dan berfikir sejenak sama ada kita mahu mengejar lebih kepada road to euro ataupun road to heaven, it is up to dat person to change theirself, bertepatan dengan firman Allah s.w.t "Aku tidak akan mengubah sesuatu kaum itu sehingga kaum itu mengubah diri mereka sendiri" pegang pada ayat itu dan insyaAllah you will be whatever you want to be ;)

Segala salah dan silap dan apa yang kurang tolong maafkan, bukan maksudku untuk point kepada sesiapa, tapi siapa yang makan cili mesti la terasa pedas di lidahnye kans, apa-apa pun ingat bahawa jika kita mengejar akhirat, insyaAllah dunia akan mengikut kita juga, salamz alaik ;)
 

0 comments so far.

Something to say?