Solatlah Sebelum Anda Disolatkan

Category: , By KhALiF MuJaHiD

Salamz Alaik!!

Seringkali kita terdengar atau terlihat ungkapan yang aku tulis kat atas tu kan. Maybe member-member kita sebut dan yang paling ketara every masjid la kita selalu nampak kata-kata itu. Solatlah sebelum anda disolatkan...

Maybe agak klise tajuk yang aku berikan ini dan apa yang dibincangkan mungkin sudah biasa anda semua baca atau dengar tapi apa yang korang faham tetang kata-kata tersebut? Dan adakah anda ambil kisah tentang kata-kata itu? Fikir-fikirkanlah la yek tuan puan,abang kakak ;) Yeps memang kita anggap solat ini adalah perkara yang mudah dan simple, tetapi yang aku tengok, pandang, dan lihat umat islam tak kisah la di mana-mana sekarang terlalu meremehkan solat ini, menganggap ia adalah sesuatu perkara yang boleh dibuat main-main sahaja. Betul tak apa yang aku cakap? Straight to the point is ramai di antara kita umat islam tidak menunaikan rukun islam yang kedua ini.

Kepada sesiapa yang terasa rasanya tak perlulah aku nak meminta maaf kerana memang patut korang terasa pun, dan kepada sesiapa yang berjaya melaksanakannya alhamdulillah, teruskan ibadah murni itu ok :) Solat itu adalah tiang kepada agama Islam, tanpa solat maka runtuhlah agama, tanpa tiang maka runtuhlah rumah. Macam itulah perumpamaannya, dan dari solat yang sempurna akan menunjukkan kita mempunyai akhlak yang sempurna. Di bawah ini aku senaraikan akibat orang yang tidak menunaikan solat pada setiap waktu-waktu solat:-

Subuh: Dijauhkan cahaya muka yang bersinar

Zuhur: Tidak diberikan berkat dalam rezekinya

Asar: Dijauhkan dari kesihatan & kekuatan

Maghrib: Tidak diberi santunan oleh anak-anaknya

Isya': Dijauhkan kedamaian dalam tidurnya



Ok, maybe ada hamba Allah mengatakan sebegini, "saya tak solat sebab mak ayah saya tak solat" baik, saya ni bukanlah pakar agama ataupun apa, tapi baik kita fikirkan tentang diri kita. Kita belajar tentang solat dan amalkan solat, sesudah kita yakin dengan ibadah kita kita boleh mengajak mak ayah kita untuk solat bersama. InsyaAllah banyak keberkatan daripada solat ini ;)

Jadi kepada rakan-rakanku semoga artikel yang pendek dan tak seberapa ini dapat memberi kita kesedaran dan muhasabah tentang diri kita yang hina ini di mata Allah swt. Exceli banyak yang nak terangkan lagi pasal solat neyh, tapi rasanya korang semua pun dah ada asas solat cume untuk dimantapkan lagi dan insyaAllah jika kita ikhlas kerana Allah, Allah akan sentiasa berada di sisi untuk membantu kita ;) Allah tidak akan mengubah sesuatu kaum itu melainkan kaum itu mengubah diri mereka sendiri, seseorang itu tidak akan berubah melainkan orang itu berusaha untuk mengubah diri mereka sendiri. Semoga kita sama-sama muhasabah diri kita semua dan termasuk aku sendiri.

Salamz Alaik!! :)
 

0 comments so far.

Something to say?