===Ujian===

Category: , By KhALiF MuJaHiD
Salamz alaik!!

Maka pada hari ini,9 Jun 2008 bersamaan 4 jamadilakhir 1429H maka bermulalah saat yang paling genting dalam sejarah special semester 2007/08 iaitu final exam!! hakhakhak!! ;) so pagi tadi telah berakhir satu paper yakni marketing. Alhamdulillah okayh jugak la,terjawab tapi tak tau jawapannye btol k salah,uhuu~ hanya doa dan tawakal saje yang boleh dilakukan buat mase sekarang,same2 kita doakan la kayh!! ;)



Tertapi dalam kita sibuk mengulangkaji pelajaran untuk final exam special semester neyh,sudahkah kita besedia dalam menghadapi 'exam' daripada Allah yang ternyata lebih mencabar dan menggapai 'sijil' yang akan membawa kita ke satu tempat yang kekal abadi iaitu syurga!! ataupun dalam bahase orang putih ialah heaven!! ;) nak tahu 'sijil' itu? yakni keredhaan dan rahmat daripada Allah s.w.t. ;)

So,bagaimanakah untuk kita sebagai hamba Allah yang serba kekurangan dan banyak melakukan kesalahan ini untuk mendapatkan 'sijil' yang begitu berharga itu? Kuncinya ialah senang sahaja,iaitu amar ma'aruf nahi mungkar. Nampak senang kans? Tapi ramaikah yang melakukannya dan apa yang kita lihat pada zaman sekarang ini, lebih ramai yang amar mungkar nahi ma'aruf, dah terbalik pulak dah,uhuuu~ kita doakan agar kita tidak tergolong dalam golongan yang salah tu kayh! insyaAllah ;)

Another thing that we can conclude dalam amalan kite is keikhlasan dalam melakukan setiap perkara,insyaAllah jika kita ikhlas,Allah akan sentiasa membantu kita,dan itulah menjadi aku punye kata-kata perangsang hinggalah sekarang ;) "Amal perbuatan itu sebagai kerangka yang tegak, sedang ruh (jiwanya), ialah terdapatnya rahsia ikhlas (ketulusan) dalam amal perbuatan itu."



So for da conclusion, dalam menghadapi 'exam' daripada Allah, kita kenalah tabah dan sentiasa berserah kepadaNya, nampak skema kans ayat tuh? dan mesty kita selalu dengar daripada ustaz-ustaz ataupun orang2 yang berilmu, tetapi itulah hakikatnya, semakin bertambah iman kita semakin bertambahlah ujian daripada Allah untuk menguji keimanan kita terhadapNya. Dalam kita untuk mencapai kemanisan iman kita akan diuji dengan 3 perkara,yakni harta,pangkat dan juga wanita. so insyaAllah jika kita bejaya dalam ketiga-tiga perkara itu insyaAllah kemanisan iman itu akan menjadi milik anda ;)

Sebagai akhir kalam doakan for my last paper this wednesday kayh!! ;) dan dalam seperti dalam artikel2 aku yang sebelum ini, renung-renungkanlah ayat ini, "kejarlah akhirat maka dunia akan mengikutmu jua" insyaAllah kita akan menjadi orang yang ingin kita impikan ;) salamz alaik.. ;)
 

2 comments so far.

  1. d o m i n o June 12, 2008 at 2:42 PM
    exam dh habis
    mase utk tgu result lak!!
    happy holidayy!!!


    :D
  2. KhALiF MuJaHiD June 13, 2008 at 6:41 AM
    okayh tanx!! happy holidays gaks ;)

Something to say?